Stappenplan voor het maken van een weekplanning

Gepubliceerd op 17 mei 2021 om 20:47

Een weekplanning maken geeft rust, overzicht en een gevoel van controle.
Het is zonde om je week te laten bepalen door de waan van de dag.
Door het maken van een weekplanning, wordt je niet verrast.
Je bent voorbereid op de week, en daarom verloopt deze vlekkeloos!
Je kan bewust van je week genieten. Het maken van een weekplanning
hoeft niet lang te duren. Je hebt al genoeg te doen.
Om een goede weekplanning te maken, heb ik een stappenplan gemaakt!

Stap 1: Kies een vast moment

Kies een vast moment in de week waarop jij de weekplanning gaat maken. Bijvoorbeeld elke zondag om 16.00 uur. Als je dit structureel volhoudt,
wordt het een gewoonte. Plan het in je agenda. Of laat voor de eerste keren je wekker afgaan. Ter herinnering dat je de weekplanning moet gaan maken.

Stap 2: Dit heb je nodig

Pak het volgende bij de hand;

  • Je zakelijke agenda (gebruik een digitale zakelijke agenda)
  • Je privé agenda
  • Je planner
  • Je to-do lijst
  • Pen en wat te drinken

Tip: koop een planner met een weekindeling. Een fijne planner is de flexieplanner. Deze planner helpt jou namelijk ook richting een gezonde balans in je leven.

Ik maak twee verschillende weekplanningen; één zakelijke weekplanning, en één
privé weekplanning.
De zakelijke weekplanning maak ik in Trello. Mijn privé weekplanning schrijf ik op in een weekplanner. Dit mijn persoonlijke voorkeur. Je kunt zelf kiezen wat jij het fijnste vindt. Maak je liever 1 planning voor zowel werk/als privé? Ook prima!
Zorg er wel voor dat je max 2 verschillende tools gebruikt.

Stap 3: Evalueer de afgelopen week

Kijk naar je weekplanning van vorige week. Heb je alle to-do’s kunnen uitvoeren? Heb je je doelen behaald? Wat kan er de aankomende week beter? Sta hier even bij stil. En neem dit mee bij het maken van je planning.

 

Stap 4: Bekijk welke afspraken je hebt

Bekijk welke afspraken je hebt in je agenda. Wat moet je hiervoor voorbereiden?
Heb je genoeg ruimte tussen de meetings in? Zijn het afspraken op locatie?
Bekijk alvast de route. Blok de reistijd in je agenda en zet er alvast in welke route je met het OV moet afleggen. Of waar je kunt parkeren. Dit voorkomt gestress tijdens
de reis. En weet je zeker dat je op tijd komt 😊.

 

Stap 5: Stel je doel(en) vast

Je kan druk zijn met van alles en nog wat, maar als het niet bijdraagt bij jouw doel, ben je niet effectief. Bekijk daarom eerst wat jou belangrijkste doel is van deze week. Heb je een maandplanning gemaakt? Bekijk dan wat er deze week past bij jouw planning. Schrijf je doel concreet op, zodat je weet welke acties daarbij horen.

 

Stap 6: Bekijk welke to-do's je hebt

Welke to-do’s heb jij volgende week? Pak je to-do lijst erbij. Welke to-do’s zijn het belangrijkste om aankomende week uit te voeren? Kijk naar de deadline van de to-do en naar de prioriteit.
Schrijf bij elke dag 3 belangrijke to-do’s en drie kleine to-do’s op.
Benieuwd hoe je een goede actielijst maakt? Lees dan deze blog.

 

Stap 7: Plan blokken in je agenda

Nadat je de overzicht hebt van wat je allemaal moet doen, plan je werk blokken in je agenda.
Dit is ook wel de ‘’blokmethode’’ genoemd. Geef elk blok een verschillende kleur voor meer overzicht. Bijv. administratie: duur 2 uur, kleur geel. Dingen uitwerken, 1,5 uur, kleur blauw. Etc.
Het blokken helpt jou om te focussen, en geeft je overzicht in je week.

Voorbeeld voor het indelen van blokken in je agenda:

Stap 8: Plan rustmomenten in

Neem genoeg tijd voor je pauze(s). Plan ook een avondje vrij. Rust nemen is niet voor iedereen altijd even makkelijk (count me in). Door het in je agenda te plannen, wordt je eraan herinnerd dat je even rust moet nemen. Desnoods zet je een wekker om bijv. 21.00 uur s ’avonds. Dan is het tijd voor me-time. Weet je nog wel wat je leuk vindt om te doen? Hoe relax je eigenlijk?

Stap 9: Maak een maaltijdplan

Koken en verzinnen wat we nu weer gaan eten levert mij altijd stress op.
Daarom zorg ik dat ik daar maar één keer over hoef na te denken.
Maak alvast een lijstje met gerechten. Schrijf in je privé planning bij elke dag op wat je gaat eten. Zet de ingrediënten ook alvast op je boodschappenlijst. De app van Albert Heijn is hier heel handig voor. Omdat je hier al van tevoren over nadenkt, scheelt dit op de dag zelf stress en chaos. Wil je flexibel zijn met wat je wil eten?
Maak dan een lijstje met gerechten van de week.
En kijk op de dag zelf welk gerecht je gaat eten.
Kijk bij het maken van je maaltijdplan, ook naar de activiteiten van de dag.
Moet je na werk bijv. snel door om te sporten? Maak dan een gemakkelijk gerecht.
Wil je de dag helemaal goed beginnen? Plan dan 1 dag in om je maaltijden alvast voor te bereiden.

Stap 10: Communiceer je weekplanning

Wij hebben een zoontje. En mijn vriend heeft wisselende diensten. Soms dus een beetje passen en meten. Bespreek aan het begin van de week de planning samen door met je partner en/of kind(eren). Wie gaat wat wanneer doen? Breng jij de kinderen woensdag naar school? Dan brengt je partner de kinderen zaterdag naar sport. (bijvoorbeeld).
Het klinkt even een saai en zakelijk. Maar communicatie is the key voor een gestroomlijnde week!
Heb je een virtual assistant? Bespreek dan ook je weekplanning even met haar door.
Verwachtingen naar elkaar uitspreken, helpt nou eenmaal heel veel bij een ‘’easy week’’. En dat is wat ik jou gun! 😊

Wil jij leren hoe je een weekplanning maakt?

 

Heb jij een stok achter de deur nodig? Schrijf je dan nu in voor de workshop ''weekplanning maken''.

Meer info over de workshop? Klink op deze link.

Op naar een easy week!

Dit zijn de stappen die ik altijd doorloop bij het maken van een weekplanning.

Het is een investering van een uurtje per week.
Maar het levert je overzicht, rust controle en tijd op!


Heb je nog vragen?
Dan help ik jou graag! Ik heb ook super benieuwd, of het is gelukt om een weekplanning te maken!


Hou je mij op de hoogte?

Veel succes!

Op naar een easy week!


« 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.